پروتکل ارتباطی KNX در هوشمندسازی ساختمان

KNX تنها استاندارد منبع آزاد هوشمندسازی ساختمان در دنياست و همين نكته باعث شده است تا امروزه استاندارد KNX در هوشمندسازی ساختمان به عنوان یكی از بهترین استانداردهای هوشمندسازی ساختمان مطرح گردد KNXطيف وسيعی از رسانه های انتقال داده و حالات گوناگون پيكربندی سيستم را پشتيبانی میکند. این استاندارد بر پایه سیستم ارتباطی EIB بوده که با شیوه های Configure مختلف و تجارب کاربردی EHS و Bati BUSگسترش یافته است.

استاندارد KNX در هوشمندسازی ساختمان بسترهای ارتباطی زیادی را تعریف میکند:

1. سیمکشی با کمک زوج به هم تابیده

2. شبکه برق ساختمان(مانند آن چیزی که X10 عمل میکند)

3. امواج رادیویی

Ethernet .4(که با عناوین EIB net/IP یا KNX net/IP نیز شناخته میشود)

استاندارد KNX در هوشمندسازی ساختمان فارغ از هرگونه محیط کاربری سخت افزاری تهیه شده است. یک وسیله در شبکه KNX میتواند توسط هرچیزی کنترل شود، از یک میکروکنترلر 8 بیتی تا یک کامپیوتر رومیزی، که این امر را نیاز خاص آن مقطع تعیین مینماید. در برخی از نقاط دنیا  KNX در حال رقابت با C-BUS طراحی شده توسط شرکت Clipsal میباشد.

این استاندارد با استفاده از تکنولوژی تجهیزات مختلف از قبیل سنسورها، عملگرها، کنترلرها و ترمینالها را به یکدیگر متصل میسازد. به این وسیله کنترل و مدیریت سیستمها و تجهیزات نیز آسانتر شده و بهره وری کل سیستم نیز افزایش می یابد

زیرسيستم های کنترلی استاندارد KNX در هوشمندسازی ساختمان

استاندارد KNX در هوشمندسازی ساختمان صرفا برای حیطه خاص و محدودی در ساختمان طراحی نشده است و طیف وسیعی از زیرسیتم های کنترلی را شامل میشود. با وجود این گستردگی در زیرسیستم های کنترلی KNXسیستم پیاده سازی شده از یکپارچگی و ساماندهی مطلوبی برخوردار است.

سیستم کنترل روشنایی

سیستم کنترل سرمایش و گرمایش

سیستم امنیتی

سیستم پردهها

سیستم مانیتورینگ

سیستم کنترل صوتی و تصویری

اجزای اصلی سیستم KNX

استاندارد KNX در کلی ترین حالت از 4 جز تشکیل شده است:

1.ورودیهای سیستم: انواع سنسور، سوئیچ و پنل کنترل لمسی

2.عملگرهای سیستم: عملگرهای سرمایشی و گرمایشی ، پرده و کرکره، روشنایی و صوتی و تصویری

3.منبع تغذیه

4.کابل KNX

استاندارد KNX در هوشمندسازی ساختمان

تماس بگیرید